De bezoekerscijfers van de Hasseltse musea in 2021 zijn een weerspiegeling van de covid maatregelen. Vooral tijdens de vakantieperiodes waarin Belgen voor een vakantie in eigen land kozen, namen de bezoekerscijfers fors toe en bij verstrenging vielen de bezoeken in groep volledig weg. Daarnaast bleven de musea niet binnen hun eigen muren: ze braken uit naar verschillende locaties in Limburg, scholen en de Kunsthal in Rotterdam. En mét succes. "De musea bleven in het bewogen jaar 2021 een baken van rust en ontspanning voor de Hasselaren en andere bezoekers van de stad. Ook in 2022 blijven we hierop inzetten." aldus kersverse schepen van cultuur Nele Kelchtermans.
Deze zomer liep in Het Stadsmus de succesvolle expo over de Hasseltse striptekenaar Brecht Evens waar 5.400 unieke bezoekers werden aangetrokken. "Nog nooit trok een tijdelijke tentoonstelling in dit stedelijke museum zoveel bezoekers. We stelden bovendien vast dat meer dan 50% van de bezoekers afkomstig was van buiten Limburg. We hopen deze trend in de toekomst verder te zetten door de Hasseltse thema’s meer in Limburgs en wereldperspectief te plaatsen", zegt Nele. Ook vaste formules, zoals de lezingenreeks KEIK (Kunst en Erfgoed in de Kijker) en het Hessels Ouër kenden veel succes. In totaal ontving het Stadsmus vorig jaar net geen 12.000 bezoekers.
Daarnaast werd de expo Bacongo Limburg vier keer getoond op locaties verspreid over heel Limburg. Ook de middelbare school GO! Next Level X uit Hasselt nam de expo over en toonde deze op school tijdens een projectweek. Honderden leerlingen ontdekten de gevolgen van het kolonialisme aan de hand van Limburgse verhalen.
Activewear
Het voorjaar was bijzonder succesvol voor Modemuseum Hasselt, met een absoluut record in de paasvakantie: 5.000 bezoekers op twee weken tijd. Ook het najaar begon succesvol, de expo Activewear had een duidelijk aanzuigeffect. Maar ook Kunstennacht met de videomapping op de gevel was een grote publiekstrekker. De bezoekers trokken volop de kaart van het museumbezoek in periodes waar er minder alternatieven waren. Modemuseum Hasselt klopte op 31 december af op 45.410 bezoekers.
Opmerkelijk is dat Modemuseum Hasselt uitweek naar Nederland. Daar nam de Kunsthal Rotterdam de succesvolle expo ‘Forever young’ over onder de naam ‘Youthquake’. Deze expo lokte meer dan 52.000 bezoekers. Als we de cijfers van beide locaties bij mekaar tellen, klokt Modemuseum Hasselt af op 97 410 bezoekers.
Jenevermuseum overschrijdt kaap van 25.000 bezoekers
Het Jenevermuseum trok dit jaar resoluut de kaart van beleving. Op 30 november ontving het Jenevermuseum zijn 25.000ste bezoeker van het jaar. Een eerder rustig voorjaar werd gevolgd door een sterke zomer met 6.530 bezoekers. De jenevermoord, het moordspel dat vorig jaar als experiment tijdens de zomer uitgetest werd, verscheen dit jaar, mét groot succes, in het vaste aanbod. Trend hierbij is dat vooral de Hasselaren hun museum tijdens de zomer en het najaar opnieuw ontdekten.
Daarnaast waren de jeneverfeesten met 6.000 bezoekers het succesvolste weekend van het jaar. Pinball Mania, de expo die de geschiedenis van de flipperkast aan de hand van 10 bespeelbare kasten vertelt, was een echte publiekstrekker en lokte verschillende generaties bezoekers naar het museum. De eerste week van de kerstvakantie was het een stormloop, alle tijdsloten zaten vol en 30 procent die niet op voorhand hadden gereserveerd moest de toegang geweigerd worden. Het museum trok in 2021 in totaal 27.000 bezoekers.
Reacties